.:: Politik Kroni ::.


Kroni... Kroni... Kroni... Apa itu kroni? Maksud kroni adalah individu atau syarikat yang memberikan keuntungan atau hasil kapada keluarga dan keputusan yang tidak melalui proses yang telus. Termasuk dalam kategori kroni adalah kawan-kawan rapat, rakan-rakan senegeri... Oleh itu, bagi pendapat saya kroni adalah semangat berpuak-puak atau asabiyah dalam bahasa Arab. Politik kroni berlaku di mana sahaja. Malahan di tempat saya belajar sekarang pun ada politik kroni. Di manakah keadilan yang diperjuangkan??? 

Sebenarnya, isu kroni ini sudah lama wujud. Apabila Islam datang dan ditegakkan oleh Rasulullah,  kroni tidak dapat mengambil tempat kerana Islam tidak mengred umatnya kepada kroni sebaliknya 'penggredan' adalah berdasarkan 'competency' atau kecekapan seseorang itu melunaskan tugas, amanah serta tanggungjawab dengan penuh cekap...

Di tempat saya menuntut sekarang, isu politik kroni ini adalah yang paling mengecewakan. Dari serendah-rendah jawatan sehingga setinggi-tinggi jawatan bagi suatu komuniti pelajar dipilih secara tidak adil.  Sesiapa yang baik dengan AJK tertinggi dan 'senegeri' dengan mereka boleh dikatakan secara automatik akan mendapat apa-apa jawatan dalam komuniti tersebut tanpa melihat kecekapan dan pengalaman orang tersebut melaksanakan tugas... Sekali lagi, adakah ini adil??? Adakah adil suatu komuniti yang dinamakan komuniti pelajar hanya melantik sebilangan pelajar 'tertentu' tanpa mengadakan suatu mesyuarat bersama semua pelajar??? Adakah adil suatu komuniti yang dinamakan komuniti pelajar hanya membuat keputusan sesama AJK tertinggi tanpa memberitahu terlebih dahulu semua pelajar??? Di manakah demokrasi yang mereka perjuangkan selama ini??? Tidak malukah mereka dengan Allah, mulut boleh dikatakan berbuih memperkatakan keadilan tetapi diri sendiri tidak adil???

Jika begini keadaanya, relevenkah suatu komuniti itu dinamakan 'KOMUNITI PELAJAR'??? Yang AJKnya dilantik berdasarkan hubungan baik dengan 'Ahli Majlis Tertinggi' yang merupakan rakan 'senegeri'. Di manakah demokrasi??? Bukankah ini asabiyah seperti yang berlaku di kalangan masyarakat Arab dari dulu, kini dan mungkin selamanya... Jika mereka tidak berubah. Bukankah Islam itu dibina atas dasar UMMAH bukan atas dasar kenegerian. Tidak salah jika bersemangat kenegerian, tetapi jika mengabaikan keadilan dan meminggirkan hati manusia lain. Adakah ini ADIL??? 

* Bilakah keadilan akan ditegakkan???

Labels: , edit post
2 Responses
  1. Zaher Says:

    kroni dengan kabel sama X? mohon penjelasan


  2. Ahdhar Says:

    Kroni dengan kabel lebih kurang sama. Cuma kroni ni slalunya xdiminta pun dpt. Kabel ni diperlukan utk mndptkan sesuatu yg mempunyai kepentingan diri & diri 'kabel' tersebut.


Post a Comment